Eind mei vertrok de Baltic weer uit Deventer. In de weken daarvoor kreeg de motor nog een complete overhaul. We vernieuwden de koppakking, koelwaterpomp, pulli en slangen en gaven de kop en de warmtewisselaar een goede schoonmaakbeurt. Daarna bouwden we alles weer terug, gaven de warmtewisselaar nog een likje verf en stelden de kleppen. Ons motortje kon er weer tegenaan. Soepel voeren we de IJssel af en na een tussenstop in Stavoren legenden we de Baltic weer vast aan de bekende kade van SRF.
Eenmaal in Harlingen ging het schip het water uit en konden we onze antifouling inspecteren. In oktober 2020 hebben we het onderwaterschip van de Baltic beplakt met milieuvriendelijke Finsulate antifouling en we waren benieuwd hoe dit er na twee jaar uit zou zien. Her en der hadden een paar mossels geprobeerd houvast te vinden op de naad tussen twee stukken Finsulate ’tapijt’, maar op het grootste deel van de romp was nauwelijks aangroei te zien. Een resultaat waar we erg blij mee zijn en dat een goed vooruitzicht is voor de toekomst.
Daarna was het tijd voor de lassers en timmerlui van SRF om aan de slag te gaan met de reling en het pilothouse. Aanvankelijk had de Baltic een flexibele, canvas buiskap. Heel geschikt voor warme oorden, maar in koude gebieden is meer bescherming tegen weer en wind wel nodig. Vandaar dat de Baltic een nieuwe verwarmde pilothouse krijgt, opgetrokken uit hout en afgewerkt met epoxy, glasmatten en HR++ beglazing. De deuren aan de achterzijde kunnen dicht, maar ook helemaal verwijderd worden als bijvoorbeeld de motor een keer vervangen moet worden, of een koelkast…
Door de drukte bij de werf is het pilothouse nog niet helemaal klaar. Hij staat nu op een bok in de loods en de laatste conserveringslagen komen er na de bouwvak op. Daarna kan het geheel teruggeplaatst worden aan dek.
In de tussentijd ging het schip weer terug het water in en voeren wij naar Stavoren. In een loods aan de spoorhaven lagen inmiddels onze nieuwe aluminium masten op ons te wachten. Twee enorme mastprofielen van 20,40m en 17,90m lang.
Woensdag 3 augustus was het eindelijk zover en werd de Baltic – na 4 jaar – weer een zeilschip. Het weer was uitstekend en binnen 2 uur stonden beide masten op hun plek. Daarna kon het stellen van de spanners beginnen en werden het achterstag en het mussenstag nog ingemeten en ter plekke gemaakt.
Het scheelde overigens niet veel of de masten hadden er binnen een uur weer afgelegen door een tamelijk lompe manoeuvre van een riviercruiseschip (dat de beschikbare ruimte niet helemaal goed inschatte). Maar aan het eind van de dag konden we ons eerste tochtje als nieuw zeilschip op het IJsselmeer maken.
De komende dagen en weken zijn we druk met het plaatsten van de blokken, stoppers, lieren en lijnen. En dan hopen we op een goede wind om het nieuwe tuig (en de oude zeilen) uit te proberen.