De reis van 2021 (en wat 2022 hopelijk gaat brengen)

Eind december 2020 waren we in Harlingen druk in de weer om de Baltic klaar te maken voor een tocht door de vrieskou naar Deventer. Hoewel 2021 voorbij gevlogen is, lijkt die tocht van begin januari inmiddels een eeuwigheid geleden.

Sinds we aanmeerden in de winterhaven in Deventer hebben we vele uren aan boord doorgebracht. Vaak met een kwast, slijptol, dopsleutel of lastoorts in de hand, soms met een biertje en een frietje.

op de Baltic

 

Bij vlagen hadden we het idee dat het absoluut niet opschoot, wanneer we dagen aan het denken waren over de installatie van de cv of de elektra. Of wanneer offertes en materialen maar niet verstuurd werden. Maar terugkijkend naar ons Baltic-jaaroverzicht (hieronder) zien we gelukkig toch vooral een hoop veranderingen :-).

De grootste, meest zichtbare veranderingen staan voor 2022 op de planning. Dan gaan we terug naar Harlingen om het hele schip te laten intimmeren (inclusief een sauna en een fijne ‘fisherman’s stove’ voor in de salon). Daarna – in de zomer – komen de nieuwe masten erop en kunnen we voor het eerst sinds lange tijd de zeilen hijsen.

Je snapt dat wij reikhalzend uitkijken naar wat dit nieuwe jaar zal brengen. Maar eerst nog even terugkijken naar 2021:

Baltic in Deventer ruiten geplaatst

Januari:

Begin januari voeren we het schip in de mist en de kou naar Deventer (incl. filmpje). Eenmaal aangekomen in de haven was het tijd om de houten plaatjes in de salon te vervangen door ‘serieus dikke’ ruiten. Eindelijk weer licht in de salon!

Baltic dekskisten aluminium

Februari:

Ook op de dekskisten en de bakskisten lagen begin dit jaar nog houten platen. Om het gewicht te beperken, wilden we hiervoor aluminium luiken ipv staal. Het constructiebedrijf kwam de zaak inmeten en een paar weken later waren de luiken klaar. Daarna monteerden we zelf de gasveren en sluitingen, zodat ze moeiteloos open en dicht gaan.

denkwerk in de salon

Maart:

Maart stond in het teken van denkwerk. We vroegen offertes aan en maakten een (alsmaar langer wordende) kluslijst voor de rest van het jaar. Verder schilderden we de wanden van de salon. Het rood is de grondverf. Het eindresultaat wordt straks een stuk lichter!

laswerk ruim

April:

Onder de vloer in het ruim zitten twee grote kunststoftanks die het hele schip straks van drink- en douchewater gaan voorzien. In april bestelden we meters slang en het nodige fitwerk om de watertanks te kunnen vullen en aansluiten. Daarvoor moest Marijn eerst nog wel een spantje aanpassen. De eerste van vele lasklussen.

schilderwerk machinekamer Baltic

Mei:

Ondertussen spendeerden we ook de nodige uren in de machinekamer. Hoewel we die in Harlingen al helemaal leeg gehaald hadden en de romp opnieuw in de (rode) primer hadden gezet, moest ie uiteindelijk helemaal wit worden… Met alle hoeken, spantjes en randjes (en het laswerk dat nog komen ging), bleek dat nog een hele uitdaging.

kurk in de kuip Baltic

Juni:

Met de zomer in aantocht was het tijd om buiten aan de slag te gaan. Om de aluminium luiken in de kuip comfortabel te maken om op te zitten, bekleedden we ze met kurk. Een duurzaam materiaal dat snel droogt. ’s Avonds stortten we ons op het reviseren van de lieren.

Selden masten

Juni was ook de maand waarin we, na flink wikken en wegen, rekenen en rondvragen, besloten dat we aluminium profielmasten op de Baltic willen plaatsen. Geen staal, geen buis, maar geanodiseerde profielen van Seldén. In onze ogen past dat het beste bij de uitstraling die het schip inmiddels heeft. Het zorgt bovendien voor de meest optimale zeilperformance en het minste onderhoud. Begin juli kwam de tuiger vanuit Stavoren naar Deventer om alles in te meten. Komend voorjaar worden de masten op maat gemaakt, zodat ze in de zomer geplaatst kunnen worden.

cross over koelwater Baltic

Juli:

Omdat de Baltic voor het koelwater van de motor maar één inlaat en wierpot had, wilden we een cross-over maken van het zeeventiel aan stuurboord naar het zeeventiel aan bakboord (dat we hadden laten verplaatsen). We puzzelden een zwikje componenten bij elkaar en toen kon de tig-lasser langskomen. Hoewel aan een schip nooit iets recht of makkelijk op te meten is, paste het hele systeem tot op de millimeter nauwkeurig, in één keer.

boiler schip Baltic

Augustus:

Tot nu toe was de salon gespaard gebleven. Het was de plek waar we honderden bouten en moertjes bewaarden (onder de banken), verf mengden, gereedschap weglegden, koffie zetten en pizza’s opwarmden. Maar nu moest ook dit deel van het schip eraan geloven. De (enorme) boiler moest eruit en daarvoor konden we niet anders dan de bank aan stukken zagen. Toen we ontdekten wat er onder en achter de boiler zat (roest), besloten we de rest van de salon ook eruit te breken en alles opnieuw te conserveren en isoleren. Gelukkig hadden we inmiddels genoeg moed verzameld om dat te kunnen doen 🙂

schip doradebox luchthapper

September:

Na al dat sloopwerk was het in september tijd om weer iets moois toe te voegen aan het schip: doradeboxen en luchthappers. De luchthappers stonden al anderhalf jaar op zolder. Met de zelfgetimmerde doradeboxen staan ze nu te ‘shinen’ aan dek.

Oktober:

Sinds de zomer waren we al bezig met het uitdenken van de elektra en energievoorziening aan boord. 24V DC, 230V AC, hoeveel Kwh accu’s en omvormers, laders, shunts en zonnepanelen? In oktober volgden we een training bij Victron om de punten op de i te zetten en klopten de order in. Nu is het wachten op de levering en dan kunnen we installeren.

hydrauliekmotor ankerlier

November:

Zo aan het eind van het jaar komen een hoop kleine, grote en voorbereidende werkzaamheden samen. Marijn kon de nieuwe hydrauliek motor voor de ankerlier installeren (die we natuurlijk niet zomaar in een folder konden bestellen, maar zelf moesten samenstellen). De generator vond na twee jaar weer een (nieuwe) plek in de machinekamer en we monteerden de kachels die het schip de komende winter al gaan verwarmen.

kachel cv schip

December:

En zo belandden we in december. De groothandel leverde nog even 110 meter ankerketting af die we om de 5 meter van een markering voorzien. En op een mooie en windstille dag boorden we met de gatenzaag nog een paar fikse gaten in de bakskisten, voor de uitlaat van de cv (2x) en de walstroomaansluiting.

ankerketting schilderen

Ondertussen overlegden we met SRF over het timmerwerk komend voorjaar. Twee man kwamen alvast vanuit Harlingen naar Deventer om het grondhout in de salon te ‘schieten’, zodat we die in januari alvast kunnen gaan isoleren.
Als klap op de vuurpijl reden we naar Wijdenes om met Olivier van Meer te overleggen over de nieuwe indeling van de salon. We hebben inmiddels een set prachtige schetsen voor ons liggen en we kijken er erg naar uit om het schip volgend jaar qua interieur ook weer helemaal op te bouwen en in te richten.

schets salon Baltic