Een sterk staaltje laswerk

Plaatje hier, stukje daar… in 6 weken tijd werden alle (nou ja, bijna alle) gaten in de romp van de Baltic gedicht. En omdat (vele) kleine stukjes lassen relatief meer werk is dan één groot stuk, ging de zaag er rigoureus in. Au.

Baltic zeilschip refit laswerk romp platen vernieuwen 8mm staal

In de boeg en het ruim zitten inmiddels stevige platen 8 mm dik staal (4 mm is de minimumeis voor ons schip, 6 mm gebruikelijk). Sterk genoeg om straks stukken ronddrijvend poolijs te trotseren. Tegelijkertijd is een flink aantal spanten vernieuwd.

Baltic zeilschip refit laswerk romp platen vernieuwen 8mm staal

In juni hadden we al gezien dat het aanvaringsschot (tussen voorpiek en ruim) na 30 jaar een gatenkaas was geworden. En ook het machinekamerschot kwam niet best onder de betimmering vandaan. We hebben ze allebei vervangen en ze zijn nu ook echt waterdicht. 

Tussen beide schotten is bovendien een extra waterdicht schot en een waterdichte deur geplaatst, zodat de salon en het ruim (waar de hutten straks weer komen) eventueel van elkaar gescheiden kunnen worden. Hiermee voldoet de Baltic aan de eisen van lekstabiliteit en blijft ze ook drijven mocht een van de compartimenten lek slaan.

Baltic zeilschip refit laswerk
Het nieuwe waterdichte schot in het ruim (de deur ontbreekt hier nog).

De komende week worden er nog nieuwe stukken in de huid van de achterhut gezet. Bij het wegbreken van de allerlaatste vuilwatertank, eind februari, kwamen er nog wat zwakke plekken en gaten tevoorschijn… Volgende week is de romp weer echt waterdicht, hebben we ruim een derde deel van het onderwaterschip compleet vernieuwd en is de Baltic sterker dan ooit. Laat het poolijs maar komen!

Baltic zeilschip refit laswerk romp platen vernieuwen 8mm staal
Toch nog een gat in het achterschip (midden van de cirkel). Bij de bruine vlek op de rand van de cirkel is de huiddiktemeting verricht in mei 2018 (‘niks aan ’t handje!’)