Nieuw avontuur voor de ‘Baltic’

Velen in de chartervloot zullen zich de tweemaststagzeilschoener ‘Baltic’ nog herinneren, al zeilend over het IJsselmeer of, later, op de Middellandse zee en langs de Noorse kust. De laatste 10 jaar lag de ‘Baltic’ aan de steiger in Marina Muiderzand als woonschip. Maar het schip is nog lang niet aan haar pensioen toe.

Baltic Annet en Marijn Achterkamp zeilen zeilschip SeaWind Adventures zeilexpeditie

Sinds vorige week heeft de ‘Baltic’ nieuwe eigenaren. Annet en Marijn Achterkamp, die allebei de Enkhuizer Zeevaartschool deden en talloze zeemijlen maakten, bereiden de ‘Baltic’ voor op een nieuw avontuur. Ze trekken er twee jaar voor uit om het schip weer helemaal in topconditie te krijgen en zullen dan koers zetten naar het hoge noorden.

Het doel van de zeilreizen die ze daar organiseren is om gasten niet alleen de schoonheid van het gebied te laten ervaren, maar vooral ook de kracht en kwetsbaarheid van de natuur. Per expeditie kunnen er maximaal 8 personen mee op de ‘Baltic’. “Natuurlijk zouden we deze unieke gebieden het liefst aan zoveel mogelijk mensen willen laten zien,” vertelt Marijn Achterkamp. “Maar de natuur in het poolgebied staat enorm onder druk. Daar willen we niet met honderden tegelijk naartoe trekken, zoals cruise-organisaties soms doen. Vandaar dat we voor een relatief klein schip hebben gekozen.” 

Met hun bedrijf SeaWind Adventures willen ze mensen er juist van bewust maken dat de aarde het waard is om goed voor te zorgen. “Je kunt natuurlijk thuis op de bank documentaires bekijken en artikelen lezen over de klimaatopwarming. Maar pas wanneer je zelf aan de voet van een gletsjer staat en ziet hoe snel deze de afgelopen decennia is afgekalfd, komt het bij je binnen,” is de ervaring van Annet Achterkamp. “Tijdens mijn zeilreizen van Spitsbergen naar Antarctica kwam ik op verlaten stranden en zelfs midden op de oceaan plastic zakken en flessen tegen. Dat zet je echt wel aan het denken over hoe wij met de wereld omgaan.”

Juist een zeilschip is een treffende metafoor voor onze aarde, vinden de twee zeezeilers. Immers: je moet het doen met wat je aan boord hebt. “Onderweg in Arctische of Antarctische wateren kun je niet even aanleggen om je voorraadkast of brandstoftank te vullen. Op is op, en zo is het met onze aarde in feite ook.”

De ‘Baltic’ zal dan ook zo duurzaam mogelijk worden uitgerust, met onder andere beloopbare zonnepanelen, energiezuinige verlichting en waterbesparende douches. Samen met he Klassebureau zullen Marijn en Annet ook de mogelijkheden voor elektrische aandrijving van het schip onderzoeken en efficiënt hergebruik van koelwater.