Op een frisse zaterdagochtend, ergens in februari, staat hij ineens op de kade: Evert Verkerk. Wij kennen zijn naam alleen uit de verkoopbrochure van de Baltic – “ontwerp: Evert Verkerk” – maar hebben geen adres of telefoonnummer. Wel de nodige vragen.
En nu klopte hij zomaar aan.
Het blijkt dat hij na de bouw van zijn eigen schip, de Vesta, al vrij snel naar de Middellandse zee is vertrokken. Daardoor heeft hij de Baltic nooit helemaal ‘af’ gezien. Maar eenmaal binnen in onze salon constateert hij dat de afwerking verdacht veel op zijn eigen (inmiddels verkochte) Vesta lijkt.
“Wij zeilden met de ‘oude’, houten Vesta op de Middellandse zee”, zo begint hij te vertellen. “Dat schip was gebouwd voor de Deense koninklijke familie [in 1892] en zeilde fantastisch. In de salon zaten allemaal zilveren plaatjes met de namen van de leden van het koningshuis die ooit meegevaren hadden. Erg leuk. Maar we kregen een goed bod en besloten de Vesta te verkopen.”
“Omdat het zo’n geweldig schip was, wilde ik het opnieuw bouwen, maar dan in staal. Ik maakte zelf tekeningen op basis van het modelscheepje van de houten Vesta. Daarmee ging ik naar een werf in Groningen en liet vier snijpakketten van de romp maken. Eén voor mijzelf, dat werd de ‘nieuwe’ Vesta, en drie om te verkopen.”
Een van die pakketten – de toekomstige Baltic – belandde in Hoorn bij Robert Holthuizen. “Die jongen moet toentertijd een jaar of 16 geweest zijn. Hij heeft het eigenhandig in elkaar gezet en ingetimmerd. Ik zie ‘m nog staan schaven aan die twee masten. Die jongen was super handig. Je moest ‘m maar eens bellen”, besluit Evert z’n verhaal. En dat gaan we zeker doen!
PS: De ‘oude’, houten Vesta is een paar jaar na de verkoop, in verwaarloosde toestand, in de haven gezonken. Later is het schip geborgen en weer in min of meer oude staat hersteld. Het vaart nog steeds ergens op de Middellandse zee, als Vesta 1892. De zilveren plaatjes en de rest van het originele interieur zijn helaas vergaan.