Ondanks de hitte en de bouwvak, is de Baltic de afgelopen weken in ‘no time’ veranderd van een roestige romp met flink wat patchwork, naar een glad, matgrijs schip. Binnen 10 dagen was alle roest weg, zowel van binnen als van buiten. Tonnen zand gingen er tegenaan. Alleen de machinekamer en de salon bleven buiten schot.
Meteen na het straalwerk is het hele schip in de primer gezet, om te voorkomen dat het weer gaat roesten. Ook de primer is matgrijs, dus zoek de verschillen. Nu alle oude verf- en plamuurlagen eraf zijn, kun je de spanten van buitenaf tellen. Tussen elk spant zit 40 cm.
Omdat het schip straks onder keur gaat varen, wilde de surveyor voor z’n dossier nog een vlakdikterapport van de romp na het stralen. En dus schakelden we een officieel erkend expert in om de metingen te verrichten.
De dikte van het staal werd steekproefsgewijs, op de meest ‘verdachte’ plekken gemeten. De Baltic doorstond de keuring met vlag en wimpel, dus ze mag straks zonder voorbehoud het water weer in.
Tegelijkertijd is Multiship gestart met het plamuurwerk. Er zat oorspronkelijk een flinke laag plamuur op, maar gelukkig kwam het schip er na het stralen heel goed onderuit (geen lelijke lassen of rare golven in het plaatwerk).
Er komt een minimale laag plamuur voor terug. Enerzijds om het stoere karakter van het schip niet te maskeren, anderzijds vanwege de koude temperaturen in de gebieden waar we met de Baltic naartoe gaan. Plamuur en vorst zijn geen vrienden.
Over ongeveer een week is ook al het plamuurwerk klaar en kan het spuiten beginnen. Er komen nog twee lagen primer overheen en daarna volgt de aflaklaag in de definitieve kleur.