Vaarklaar maken

In de Koningshaven, om de hoek bij SRF, gingen de afgelopen weken de werkzaamheden door. Het plan is om de Baltic voor de kerst in Deventer aan de kade te leggen, maar dan moet er nog wel wat gebeuren. 

En dus zogen we nog kilo’s straalgrit uit de salon en machinekamer. We zetten de nieuwe stuurstand in drie lagen primer en Marijn z’n broer spoot er een mooie laag hoogglanslak op. Marijn zelf zat twee dagen dubbelgevouwen in de achterpiek om de hydrauliek en stuurcilinders te monteren. Daarna konden we de stuurpomp en het stuurwiel weer ophangen. 

Baltic zeilschip stuurwiel

Ondertussen heeft SRF de drinkwatertanks op hun definitieve plek gezet, kozijnen gemaakt voor de vluchtluiken en salondeurtjes, het grondhout in het ruim en de achterhut getimmerd, en de binnenzijde van de romp met tweecomponenten pur geïsoleerd. 

scheepsruim schip ruim grondhout timmerwerk
Het ruim, met grondhout op de spanten en plafonds. De pur volgde een dag later.

 

Future Fuels kwam vervolgens met een tankauto voorrijden om de dieseltanks met 1000 liter fossielvrije Ssynfuel+ Marine te vullen. En toen kon de klus om de motor weer aan te sluiten ook beginnen.

Gewapend met meters slang (koelwater en uitlaat), liters olie en koelvloeistof, en een heel arsenaal aan slangklemmen, doorvoeren en knietjes dook Marijn een volle dag met z’n broer de machinekamer in. Toen alles was aangesloten en nagelopen, klonk om zeven uur ‘s avonds het geruststellende geronk van de motor: starten, lopen!

scheepsmotor DAF 575 Baltic

 

Dieptemeter, marifoon, kaartplotter,
anker, kachel, koffiezetter,
generator, puts en pikhaak…

Hoe meer je afstreept van de lijst met ‘laatste dingen’, hoe langer de lijst wordt. Elke keer weer. Onverklaarbaar, maar (blijkbaar) inherent aan een schip. Nog een week, 10 dagen? Dan gooien we toch echt de trossen lossen en varen, net als op 2 juni 2018, weer richting de Tjerk Hiddes-sluizen in Harlingen. Deze keer zetten we, zonder roest en zonder masten, koers naar het zuiden: op naar Deventer!