De tekeningen van de Baltic (of niet?)

In juni togen we met een hele trits doorrookte tekeningen naar het kantoor van scheepsarchitect Olivier van Meer in Noord-Holland. Constructietekeningen van een schip zijn waardevol. Ze geven een hoop informatie over de bouw en afmetingen van het schip, de indeling, leidingen, doorvoeren in de huid etc. En tekeningen laten maken is kostbaar. Wij waren dus maar wat blij met (en zuinig op) het stapeltje vergeelde papieren van de Baltic.

Inmiddels blijkt dat we de hele stapel net zo goed meteen in de kachel hadden kunnen gooien. Er klopt helemaal niets van. De vorm niet, de maten niet, de leidingen niet. Nada. De tekeningen hebben eind jaren 80 wel als basis gediend voor het schip (en voor de 3 of 4 zusterschepen die toen gebouwd zijn), maar in de uitvoering zijn er talloze zaken aangepast die niet zijn doorgevoerd in de tekeningen. En geen keuringsinstantie die dat opgevallen is of gecheckt heeft blijkbaar, want anders was er nooit een certificaat afgegeven.

Maar wij hebben nu een (nieuw) certificaat nodig en willen bovendien een aantal dingen laten aanpassen. En toen kwam aan het licht dat de bestaande tekeningen van geen kant klopten. Voor het tekenen van die aanpassingen heb je immers een goede basistekening nodig als uitgangspunt. Uiteraard gingen Olivier en zijn collega’s dat even checken aan boord. Maar hoe ze de tekening ook draaiden of bekeken, er viel met geen mogelijkheid op voort te borduren.

 

En dus begonnen ze opnieuw. Maten alle spanten op, de breedtes, de waterdichte schotten, de openingen, de opbouw en alles wat ze verder nog tegenkwamen. Dagen waren ze bezig. En toen lag er alleen nog maar de tekening waarvan we dachten dat we die allang hadden. Daarna begon het creatieve werk. Een nieuwe opbouw voor de voorpiek, een nieuwe boegspriet en – hoewel aanvankelijk niet gepland – ook een nieuwe kuip.

Het was wat werk en even slikken, maar we zijn ontzettend blij met het resultaat. De Baltic wordt robuuster, mooier en comfortabeler. En we hebben nu een set tekeningen liggen waarvan we heel zeker weten dat ze aan alle eisen voldoen en elke centimeter van ons schip juist weergeven.